1. Forskningsinfrastrukturers ledning och styrning
Kapitlet innefattar forskningsinfrastrukturers övergripande ledning och styrning. Det tar även upp de regelverk som behöver beaktas vid tillgängliggörandet av en forskningsinfrastruktur för externa användare, oavsett om den är lokal, central, distribuerad, nationell eller internationell. Fokus ligger på perspektiven anställning, arbetsmiljö, säkerhet samt försäkring i förhållande till personer med
- anställning utanför lärosätet eller organisationen där forskningsinfrastrukturen är belägen som vill ha tillgång till forskningsinfrastrukturen (externa användare)
- anställning inom lärosätet eller organisationen där forskningsinfrastrukturen är belägen som utför en tjänst, service eller motsvarande på uppdrag av en extern part (anställda).
Relevanta bestämmelser kan omfatta arbetsmiljölagstiftning, säkerhetsföreskrifter och försäkringskrav för att säkerställa både personalens och användarnas möjligheter att utföra sitt arbete och deras säkerhet under användningen av forskningsinfrastrukturen.
För frågor som kopplar till cybersäkerhet, informationssäkerhet och exportkontroll hänvisar vi främst till organisationernas egna föreskrifter, verktyg och stöd1.
1.1 Forskningsinfrastrukturens övergripande ledning och styrning
Värdorganisationen, eller i vissa fall ett konsortium2, där forskningsinfrastrukturen är lokaliserad ansvarar övergripande för verksamheten i enlighet med gällande lagar, förordningar, regleringsbrev, föreskrifter samt styrdokument såsom arbetsordning, policy, riktlinjer, rutiner, checklistor eller motsvarande dokument som myndigheten eller organisationen (till exempel stiftelsehögskola, institut) upprättar. Utsedd ansvarig ledning för varje forskningsinfrastruktur ska se till att organisation och drift av verksamheten sker i enlighet med gällande regelverk. I ett konsortium kan flera organisationer ingå men vanligtvis är en organisation värd för forskningsinfrastrukturen, om den inte är distribuerad över flera organisationer. Delar av forskningsinfrastrukturen kan vara delegerad inom konsortiet. Det är därav viktigt att vara tydlig med var det formella ansvaret ligger.
Lärosätenas ansvarsfördelning följer den egna delegationsordningen. Det finns ofta en lägsta delegationsnivå där ansvariga inte får delegera vidare. En forskningsinfrastruktur drivs vanligtvis av en föreståndare som är ansvarig för att rapportera till dem som har det organisatoriska ansvaret samt eventuella finansiärer. Föreståndaren är inte nödvändigtvis samma person som har mandat att signera avtal eller för personalfrågor. Personalansvar och rätten att signera avtal kan till exempel ingå i en prefekts ansvar, om forskningsinfrastrukturen är förlagd till en institution.
För de flesta forskningsinfrastrukturer, särskilt de som finansieras av Vetenskapsrådet, finns en styrgrupp eller partsråd med operativt ansvar. Styrgruppen beslutar ofta i strategiska frågor rörande forskningsinfrastrukturens verksamhet till exempel genom att fastställa budget, verksamhetsplan, verksamhetsberättelse och avvecklingsplan.
.webp)
Med strålröret FemtoMAX på MAX IV kan man studera hur material är strukturerade och hur de förändras under extremt korta tidsperioder. Foto: Kennet Ruona
Rekommendationer
- Styrning- och ledning samt operativ drift av en forskningsinfrastruktur bör vara tydligt dokumenterad och vara enkelt tillgänglig för externa användare på till exempel värdorganisationens hemsida.
- Vid värdorganisationen bör finnas rutiner för hur föreståndare eller motsvarande involveras i exempelvis personalfrågor, utvärderingar eller andra organisatoriska frågor kopplade till forskningsinfrastrukturens drift och fortsatta utveckling.
1.2 Tillgängliggörande av forskningsinfrastruktur
Värdorganisationen för forskningsinfrastrukturen bör alltid utveckla tydliga regelverk och riktlinjer för hur externa användare kan få tillgång till forskningsinfrastrukturen. Detta kan inkludera processer för ansökan, bedömning av användarförslag och tilldelning av resurser. Omfattningen av de regleringarna kan variera allt beroende på vilken forskningsinfrastruktur som det rör sig om (lokal, central, distribuerad, nationell, myndighetsbaserad eller ägd av privaträttsligt subjekt) samt användarens behov av utbildning och service eller tjänster och så vidare.
Externa användares tillgång till en forskningsinfrastruktur vid ett lärosäte styrs av de regelverk eller kriterier som ett lärosäte internt har satt upp för dess användning, exempel på detta finns vid till exempel KTH, Umeå universitet och Göteborgs universitet.
Exempel och mer information
Flera forskningsinfrastrukturer har regelverk och villkor inklusive mallavtal tillgängliga på sina hemsidor, se till exempel MAX IV3 och SciLife Lab4 samt Myfab:s5 respektive hemsidor. Dessutom finns olika former av avtal mellan lärosätet där forskningsinfrastrukturen finns och en extern part om nyttjandet av tjänst, till exempel genom samarbetsavtal, uppdragsforskning, konsortialavtal, eller ett på annat sätt överenskommen tillgång till forskningsinfrastrukturen. Goda exempel på avtalsmallar för de ändamålen återfinns exempelvis på Lunds universitet6.
Rekommendationer
I syfte att undanröja hinder i den dagliga verksamheten vid en
forskningsinfrastruktur bör värdorganisationen se till att styrande regelverk är väl utvecklade och tillgängliga. Dessa kan innefatta intern styrning och ledning, arbetsrätt (inklusive anställning och rekrytering) kompetensutveckling och karriärvägar. Inom detta område ingår även delegerat ansvar inom systematiskt arbetsmiljöarbete, såsom riskbedömningar, åtgärder och kontroll, uppgiftsfördelning och ansvar, samordning av risker på arbetsplatsen samt samverkan inom arbetsmiljöarbetet.
1.3 Personalansvar och roller
Externa användare kan få tillgång till en forskningsinfrastruktur på flera sätt. I regel utför anställda hos den externa användaren arbetsuppgifter vid forskningsinfrastrukturen inom ramen för sin anställning. Det är därmed den externa organisationen som har arbetsgivaransvaret för sina anställda såvida inget annat framgår i avtal och/eller i lag eller förordning.
I många fall behöver externa användare olika former av stöd och service (tjänst) för att underlätta användningen av forskningsinfrastrukturen, inklusive tillgång till laborativa lokaler eller spetskompetens. Det är viktigt att skilja dessa tjänster från exempelvis uppdragsforskning eller andra avtalstyper (se avsnitt 3.2). Det är värdorganisationen för en forskningsinfrastruktur som fastställer villkoren för de tjänster som tillhandahålls.
Det är viktigt att se till att både den externa användaren och värdorganisationen kan fullgöra sina skyldigheter enligt gällande regelverk eller avtal, inklusive hantering av information och immateriella rättigheter samt upprätthållandet av konfidentialitet. Frågor som rör anställning, tjänster och sekretess regleras i avtal eller villkor för den externa användarens tillgång till forskningsinfrastrukturen vilket diskuteras i Kapitel 2.
Rekommendationer
Vid reglering av tillgång till forskningsinfrastrukturen och tillhandahållande av tjänster till externa användare är det viktigt att följande punkter beaktas:
- Specificera vilka typer av tjänster som tillhandahålls av forskningsinfrastrukturen till externa användare och fastställ att dessa tjänster utförs av anställda inom ramen för deras anställning.
- Definiera vem som anses vara en extern användare för att undvika förväxlingar i situationer där en individ kan ha olika roller, till exempel då en forskare även är involverad i företag.
1.4 Arbetsmiljö och säkerhet
Systematiskt arbetsmiljöarbete görs enligt gällande lagar, förordningar samt föreskrifter och riktlinjer som fastställs av värdorganisationen för forskningsinfrastrukturen. En inventering av risker innebär identifiering och dokumentation av fysiska, organisatoriska och sociala risker. Detta görs regelbundet, och kan även inför nya projekt eller förändringar av olika slag.
Genom en kontinuerlig process för riskbedömning kan olika aspekter, såsom organisation, kompetens och erfarenhet, arbetsmetoder, ensamarbete, utrustningens och arbetsplatsens utformning, samt rutiner och instruktioner såsom hantering av kemikalier och brandfarliga material, vägas samman.
Dessa bedömningar kan leda till att åtgärder vidtas för att hantera de utmaningar som är kopplade till att tillåta extern tillgång till forskningsinfrastrukturen, både för arbetsmiljö såväl som säkerhet.
Säkerhetsåtgärder är avgörande för att skydda både den externa användaren och forskningsinfrastrukturen. Det kan innebära att tillhandahålla åtkomstkontroller för att säkerställa att endast behöriga användare har tillgång till kritiska resurser och utrustning. Dessutom kan säkerhetsutbildning och följsamhet med säkerhetsprotokoll vara obligatoriskt för alla användare för att minimera risken för olyckor eller incidenter.
Frågor som rör arbetsmiljö och arbetsmiljöansvar, särskilt vid distribuerade forskningsinfrastrukturer7, ska vara reglerade mellan parterna innan den externa användaren tillåts att använda forskningsinfrastrukturen, se vidare avsnitt 3.1. Värdorganisationen har ansvaret för samordning av arbetsmiljöarbetet vid gemensamma arbetsställen enligt arbetsmiljölagen8, vilket innebär att de måste säkerställa att alla riskbedömningar och säkerhetsdokument är tillgängliga för både anställda och externa användare vid forskningsinfrastrukturen.
För externa användare av vissa forskningsinfrastrukturer är det viktigt med utbildning i bland annat säkerhet9, kemikaliehantering, renrumsbeteende och andra praktiska frågor, samt administrativa föreskrifter (bokning, loggning, riskhantering) före och under sin vistelse vid forskningsinfrastrukturen. Det kan också krävas utbildning i användning av mer avancerad utrustning. Det är vanligt att dessa krav måste uppfyllas för att en extern användare ska få oberoende tillgång till forskningsinfrastrukturen. Ibland kan tillgång till dessa specialmiljöer vara förbehållen enbart anställda vid forskningsinfrastrukturen.
En tydlig ansvar- och uppgiftsfördelning mellan närmaste chef och en föreståndare/motsvarande ansvarig för en forskningsinfrastruktur kan underlätta både strategisk utveckling och det operativa arbetet.
Rekommendationer
- Planera, organisera, genomför och följ upp verksamheten så att denna bedrivs i enlighet med de krav som ställs på arbets- och studiemiljö i lagar och föreskrifter, arbetsmiljöpolicy, avtal, styrande dokument och beslut.
- Ta fram lokala skriftliga instruktioner och/eller rutiner för det systematiska arbetsmiljö- och brandskyddsarbete och för arbetsuppgifter som innebär allvarlig risk för anställda och/eller studenter.
- Det är viktigt att det är tydligt vem som har ansvar för anställda, identifiering och åtgärder för eventuella brister samt på vilket sätt som uppföljning ska ske. Vid behov bör detta ansvar delas upp mellan närmaste chef och en föreståndare eller annan ansvarig för forskningsinfrastrukturen. Arbetsmiljöansvaret ligger däremot alltid kvar hos arbetsgivaren som juridisk person och kan inte delegeras.
1.5 Riskhantering
Ledningen för en myndighet ansvarar för att det finns en process för intern styrning och kontroll som fungerar på ett betryggande sätt. Riskanalysen bör återspegla de regelverk och uppdrag som gäller för statliga lärosäten. Den ska också belysa de möjligheter och hinder som påverkar möjligheten att uppnå lärosätets egna mål och ambitioner. Ytterligare riktlinjer för intern styrning och kontroll specificeras vanligtvis i lärosätets arbetsordning, delegationsordning och andra fastställda föreskrifter och riktlinjer.
Kammarkollegiet tillhandahåller ett metodstöd för riskhanteringsarbete vid en statlig myndighet på sin webbplats. Detta stöd innefattar olika kapitel med specifika frågor som kan användas för att genomföra en omfattande riskanalys. Verksamheten kan med detta stöd vidta lämpliga åtgärder för att begränsa risker och förebygga skador eller förluster. Denna riskhantering utgör grunden för den verksamhetsförsäkring som myndigheten har hos Kammarkollegiet.
Rekommendationer
För att reglera användningen av forskningsinfrastrukturer och säkerställa en säker arbetsmiljö och användning, bör följande aspekter som anges nedan inkluderas i föreskrifter eller andra villkor:
- Alla anställda, studenter eller externa användare som är involverade i användningen av forskningsinfrastrukturen, i den mån de fysiskt befinner sig på plats, måste följa gällande hälso- och säkerhets-, arbetsmiljö- och andra regler och föreskrifter vid forskningsinfrastrukturen och tillämplig svensk lag. Dessutom ska de följa tekniska standarder som utfärdats av värdorganisationen.
- Det kan vara nödvändigt att särskilt reglera det delade arbetsmiljöansvaret i avtal.
- Krav och villkor som utbildning för användning av instrument, säkerhet, strålskydd, kemikaliehantering, renrumsbeteende och andra relevanta områden bör fastställas. Det kan inkludera krav på personligt godkännande av allmänna administrativa föreskrifter/motsvarande (bokning/loggning/riskhantering med mera).
- Årliga riskanalyser bör genomföras för att identifiera och vidta lämpliga åtgärder för att begränsa risker och förebygga skador eller förluster.
- Vid förändringar i regler och villkor för tillträde till forskningsinfrastrukturen bör en undersökning göras för att bedöma hur detta kan påverka lärosätets försäkring hos Kammarkollegiet.
1.6 Försäkring
Genom att reglera försäkringsfrågor och ansvarsbegränsningar kan både värdorganisationer och externa användare säkerställa att de är skyddade och att eventuella risker hanteras på ett adekvat sätt. Detta bidrar till en trygg och effektiv användning av forskningsinfrastrukturen för såväl anställda som externa användare.
Värdorganisationen bör klargöra sina ansvarsbegränsningar för skador som kan uppstå under externa användares användning av forskningsinfrastrukturen. Det kan också vara nödvändigt att ange förbehåll för specifika situationer, till exempel om ett experiment inte ger förväntade resultat eller om det inträffar intrång i immateriella rättigheter. Dessutom kan värdorganisationen friskriva sig från ansvar för eventuella avbrott i tillgängligheten till forskningsinfrastrukturen (force majeure).
Som en del av försäkringsrutinerna/-processen ska värdorganisationen säkerställa att den externa användaren har tagit del av gällande ansvarsbegränsningar och att användaren själv ansvarar för att ha ett tillräckligt försäkringsskydd för att täcka eventuella risker och skador som kan uppstå vid användning av forskningsinfrastrukturen, både på plats och på distans.
För statliga lärosäten är det Kammarkollegiet som försäkrar verksamheten, studenter, utländska besökare och statsanställda. En verksamhetsförsäkring täcker egendom, följdskador och ansvar med årliga försäkringsvillkor och premier. Varje forskningsinfrastruktur rekommenderas att ta kontakt med den som har ansvar för verksamhetsförsäkring inom sin respektive organisation, för en genom gång av villkor samt eventuellt behov och villkor för tilläggsförsäkringar (egendom utland, PVF, konstföremål, museala föremål, annans egendom, TIK). Utöver den ordinarie verksamhetsförsäkringen finns det även särskilda försäkringar för skog, skepp, luftfartyg som myndigheten äger eller använder för statens räkning samt även en konsultansvarsförsäkring i det fall myndigheten har tagit på sig ett sådant uppdrag.
För gäster samt försöks- och testpersoner som deltar i lärosätets verksamhet finns det olika försäkringslösningar tillgängliga genom Kammarkollegiets försäkringsvillkor, bland annat för utländska besökare (FUB) som en myndighet har ett försäkringsansvar för, gäster (med svenskt personnummer) som medverkar i verksamheten eller som försöks- och testpersoner (särskilt personskadeskydd SPS). För deltagare i forskning som försöks- och testpersoner behöver det undersökas vilken försäkringslösning som behöver tecknas.
Det är också viktigt att reglera andra aspekter av begränsningar i ansvar, vilka kan inkludera:
- Ansvar för skada eller förlust som orsakats genom väsentligt brott mot någon bestämmelse för tillträde till forskningsinfrastrukturen och/eller genom grov vårdslöshet eller en uppsåtlig handling eller underlåtenhet.
- Att ansvaret inte omfattar ersättning för indirekta förluster eller följdskador, inklusive, men inte begränsat till, förlust till följd av straffskadestånd eller avtalsvite, utebliven vinst, utebliven intäkt, förlust av kontrakt, förlust till följd av oförmåga att använda resultaten som avsett, förlust till följd av minskning eller stopp i omsättning eller produktion, eller liknande förlust eller skada. Det totala skadeståndsansvaret kan begränsas till ett visst värde av ett projekt eller till ett angivet belopp.
- Den externa användaren har fullt ansvar för eventuella skador på sina egna anställda.
- Den externa användaren är ansvarig för alla kostnader i samband med transport av utrustning, instrument etcetera från sina lokaler till forskningsinfrastrukturen. Transporterna bör ske inom ramen för DDP Incoterm (med relevant år angivet).
- Ansvar för skador orsakade av grov vårdslöshet eller uppsåtlig handling, med undantag för ansvarsbegränsningar i specifika situationer och tydliggörande av att den externa användaren ansvarar för sina egna anställdas skador och transportkostnader.
Rekommendationer
Innan en extern användare får tillgång till en forskningsinfrastruktur bör värdorganisationen kräva bevis på att användaren har erforderliga försäkringar för att täcka eventuella skador eller olyckor som kan inträffa. Dessa försäkringsvillkor bör minst inkludera följande:
- En ansvarsförsäkring som täcker eventuella skador som orsakas under användningen av forskningsinfrastrukturen.
- En egendomsförsäkring som täcker eventuell skada eller förlust av utrustning om externa användaren tar med egen utrustning till forskningsinfrastrukturen.
- En olycksfallsförsäkring som täcker eventuella personskador som kan uppstå under användningen av forskningsinfrastrukturen.
Fotnoter
- Exempel på sådana resurser: https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/sakerhet/informationssakerhet; https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/
sakerhet/exportkontroll - Förordningen (EG) nr 723/2009 om gemenskapens rättsliga ram för ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (ERIC-konsortium).
- User Policies – MAX IV.
- SciLifeLab user_agreement.pdf.
- Services – Myfab.
- https://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/juridik-och-dataskydd/juridik/avtalsratt.
- Överenskommelse om samordning av arbetsmiljöarbetet vid Science for Life Laboratory, Solna.
- 3 kap. 7 d–f §§ arbetsmiljölagen (1977:1160).
- Safety – MAX IV.
